Upp och Ner

Det kandes nastan som en beloning nar vi svangde av fran asfaltsvagen. Pa andra sidan jorden raderades minnena av ett felkop, av ett marklig formiddag i Genarps skogar och dold frustration. Jag var ute. Utslappt. Befriad. Forkylningen kunde inte lagga band pa mig. Dom tva forsta uppforskbackarna klarade jag overraskande bra. Lutningen var mordande. Men min vilja och gladje over att antligen mala singletrack i grov terrang tog mig uppat i lag vaxel. Tredje backen. Lang. Svaret att hitta ett bra spar att folja. Mkt rotter och sten. Lagger mig till hoger och vaxlar ner. Forsoker byta spar till ett langre at vanster som ser cleanare ut. Girar helt for hart och trampar runt, forsoker sla upp vaxlen men den ger inte utslag och jag satter ner foten. Besegrad bar mig apostlahastarna uppfar baken. Guiden Tin ler. Han hade sjalv problem. Inget att skammas for.

Tallar pa smaragdgrona sluttningar. Vyer over enfamiljsbyar som sprangt ut odlingsmark i dalgangarna. Vaxla ner, denna blir tung. Framskjuten position pa sadlen, all tyngd pa framaxlen, brostet over styret. Hjalp cyklen upp. Ett snett leende. Uppe. En banan blir tva. Guiden gissade min alder till 30. En banan till. Inte mycket blir sagt. "Jag har aldrig varit sa har trott i hela mitt liv" maktar Martin med. Det ar jobbigt. Men fan vad jag langtat. Vaxla upp. Helvete vad det gor utfor. Borde bett honom justera bromsarna igen. Tva fingrar pa varje. Latt upphojd positionen, tyngden pa bakgaffeln. Hitta ratt spar. Sa har fort har jag aldrig cyklat. Ramlar jag nu kan jag mycket val do. Inte bromsa for mycket. Lattt och smidig. Tva fingrar pa varje. Styra med bakbromsen. Vaga ta ut svangarna. Kram p fingrarna. Svett lamnar ogenbrynen, saltet svider i ogonen. Fokusera, du har langtat. Det ar farligt. Koncentrera dig. Kramp i laren, lagg ut dom fran sadeln.

Nere. Tittar upp. Jesus. Jag gjorde det. Fullandad lycka. Det var detta jag gick in hos Bikemasters i Limhamn for. Nu i Vietnam for jag min utdelning.

35km senare. Uppe i Da Lat igen pa Grooby Geckop Tours kontor. Jag har ofortjant bra kondition. Ett javla psyke och en rejal portion mod. "There is a thin line", The Kinks och Iron Maiden haller med. Jag visste inte riktigt vad jag drog ut oss pa. Mina bromsar var inte dom basta. Jag tog det inte lugnt. Inte forsiktigt. Jag levde ut.

Tin bjuder pa risvin. Vi koper en resa till Nha Trang for nasta dag.


Hans James Ellroy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0