Ennio Morricone

Ska villigt erkännas att jag vet noll om denne hjälte. Det jag dock vet är att han är kompositör och banbrytande inom filmmusikgenren. Han ahr kompositerat till storverk som Once upon a time in America, Onec upon a time in the West, The Good, the bad and the ugly, A Fistful of dollars. De två senaste är ju klassiska Clint Eastwood western-filmer som jag är grymt förtjust i. Musiken, som ni kan njuta av här under, är pompöst längtansfull:

The ecstasy of gold framförd live.Mr Morricone dirigerar. Döpt efter slutscenen (den ger en gåshud) i The Good, the bad and the ugly där den fule får "ecstasy of gold" så att säga. Se själva: Filmen anses vara en klassiker på grund av flera faktorer. Dels musiken men också Leones (regissörens) filmsätt. De tydliga inzoomningarna och de olika klippen.

För övrigt vill jag se bidrag på bloggen från andra än mig själv!


Buck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0